Treceți la conținutul principal

dragoste de carte

mi-era dor de rafturi cu carti, de piese de teatru, de filme, de expozitii.
s-a interesat tatalutoma de un targ de carte si ne-a dus pe mine si pe tomica, sa ne pierdem in milioanele de carti, mai chicioase sau mai de bun gust, mai in araba sau mai in restul limbilor pamantului.
am apreciat costul infim al biletului de intrare, apoi preturile oneste ale cartilor si milioanele de barbi si broboade inghesuite sa achizitioneze cele mai fierbinti titluri ale targului.
i-am luat lu toma cateva povesti traditionale egiptene, ilustrate fin si adaptate intr-o engleza haioasa. cu o fata care coace cu mama ei biscuiti cu mult unt si apoi ii scapa pe jos si mama nu o cearta..
i-am gasit si o carte cu gaura in pagini pe unde iti bagi capul si imiti toate animalele de la ferma, cu limba scoasa sau nescoasa.. depinde de limba.
am dat si peste niste povesti irlandeze pe care si le-a dorit tatalutoma, iar intr-un anticariat urias am bunghit o carte romaneasca: 'legenda noastra', respectiv o culegere de poezii, povesti, picturi, sculpturi de-ale noastre, riguros selectate de partidul comunist pe la 1976. am lipit-o de suflet, asa putina cum e, dar am rasfoit-o cu o bucurie de parca mancam din cozonacu lu maica-mea.
tot in anticariat am gasit la un super pret un manual de chiromantie si am zis ca ar fi haios sa ne delectam acasa cu niste detalii despre unicitatea amprentelor, lungimea liniei vietii si ce spun falangele despre relatia noastra de cuplu. 
am descoperit ca sunt o fire extrem de practica iar tatalutoma e un idealist. scrie la linia vietii, arcuita in juru degetului mare, nu va mint.
apoi negu lu tatalutoma cica ar fi un blocaj autoimpus, fiindca e pe partea interioara a palmei. pe exterior ar fi un blocaj impus de ceilalti. se verifica si aspectul asta. ce grozavie de carte..

la un moment dat l-as fi alaptat pe toma, dar tatalutoma a mentionat ca nu ne permitem acest risc intrucat fratia musulmana substantial reprezentata la targ blameaza acest gest. e imoral, inuman, josnic. probabil ca mamele lor i-au alaptat pe sub mese, cu lumina stinsa, de-au crescut asa inchisi la minti.
ia tomica o banana si taci. vine si laptele mai incolo. lasa-l sa se mai stranga, ca tot al tau e.
ne-am asezat la o masa unde se serveau preparate locale, respectiv falafel, niste varietati de fasole batuta, vinete cu usturoi si alte delicatese.
am mancat cu pofta. asa m-au binedispus cartile, ca nici nu i-am mai judecat pe oameni. i-am lasat asa sa fie multi si ingramaditi, zgomotosi si liberi in capcanele lor. subratele lor pline de carti imi dadeau speranta.
mi-a placut de un nene care statea in picioare la terasa asta la care am mancat si-i motiva pe ospatari. avea langa el un castron cu salata verde din care se servea in rastimpuri si urla fara pizma cam asa: hai baiete, ca nu prea te-am vazut muncind. vrei o zi libera? se aranjeaza. vrei o prietena? ma straduiesc.. haida haida, la masa cutare.. hai ma baieti ma.. pur si simplu numa asta facea. era haios in toata determinarea lui. ii placea jobul lui si i se potrivea. nu toti ne dorim asta in definitiv? probabil corporatiile de succes ale lumii civilizate platesc departamente intregi sa motiveze angajatii si rezultatul nu cred ca e atat de eficient cat am vazut eu in coltul ala cu fasole batuta. treaba mergea ca pe roate. ospatarii zbarnaiau, gurile mancau, cartile meritasera toata deplasarea. 
daca printre voi se gasesc sefi de departamente, capete de business, orientati-va catre un mancator de salata verde, pe sistemul haida-haida. o sa va urce - vorba lu 'timpuri noi' - firma pan la cer.
atasez o poza cu mine si tomica la masa de lucru, langa un stand de carticele. ultima amintire la o astfel de masuta o am de pe vrema publicarii primelor ghicitori, pe cand tomica nu se ghicea in planurile fericirii mele. si inteleg din zambetul lu toma ca l-am salvat. dragostea pentru carti ii curge prin vine. rasfoieste cu patos, ii rad ochii la ilustratii- cheie, imita cititul cu intonatie, are nevoie si de carti ca sa treaca zambind peste zi. e copilul meu!


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

De întărit imunitatea spiritului

Mi-a zis tatăl copiilor mei că m-am transformat din scriitor în performer, că m-au câștigat clipa și live-ul și am pierdut răbdarea lirică.  M-am apărat rănită în orgoliul de bloggeriță și am spus că mereu o să scriu. Că un om vocal o să caute mereu căi de transmisie, de conectare, de propagare a mesajului. Are totuși un pic de dreptate în sensul că scrisul invită la tihnă, live-ul se amestecă cu răspunsurile clipei și se mai pierde din coerența intenției. Azi o să încerc să scriu povestea zilei și apoi s-o citesc live, dacă doarme purcelul de Tao și mă lasă să mă desfășor. Experimentalism de carantină să-i zicem. Am făcut ceva activități școlare cu Toma, un homeschooling relaxat, fără presiuni, ca să nu-i imprim stigmatul corvoadei zilelor de luni. Izolarea vine și cu un astfel de lux. Am ieșit apoi în curte și ne-am umplut care cum de câtă primăvară a putut. Mărgăritarul e aproape gata să înflorească,toporașii sunt aproape să predea ștafeta, piersicii explodează de roz, zarzărul

E joi cum ar fi luni sau vineri

O luăm de la capăt cu neplanurile, neobiectivele, nedrumurile. Eroii plictiselii noi, cei mai cuminți dintre eroi. Trăim pentru azi așa cum ne spuneau toți yoghinii pentru care nu aveam timp in cealaltă viață. Așa îmi place să-i zic, cealaltă viață. E joi, zi de gunoi. Măcar atât. A înflorit păpădia. Mă umplu de galben, aduc pământului recunoștință. Sună grandios, dar asta e. Ne- am mutat în planul spiritului. Îmi simt lichidele plimbând o durere prin corp. Capul e greu chiar și fără păr. Universul trimite mai mult decât pot să absorb. Închid ochii și respir relaxând toți mușchii. Îmi pup copiii pe unde nu i-am pupat ieri. Pe după ureche, pe nas. Îi pup să mă ierte pentru când am fost aspră cu neastâmpărul lor de copii izolați. Ce de lume n-am mai pupat. E joi, cum ar fi luni sau vineri.  Sâmbătă e ziua mea. Mă gândeam să-mi comand o pijama drăguță, dar mai bine o mini mașină de cusut, să cârpesc aia cu aia, să fac un pic de artă din gioarsele cu imprimeu bogat. Mă duc la bebe

nedaruri, nelacrimi, necuvinte

toma, mi-e dor de mamaia si tataia de la pucioasa, a oftat tatalutoma aseara. toma a adaugat; mie imi e si mai dor. de unde stii tu cat de mare e dorul meu? pai tu nu incapi in leaganul lu tataia, organizeaza toma emotiile cu precizie in classorul inimii. aoleu baieti, maine e ziua lu tataie. hai sa ne strecuram intr-un filmulet si sa-i cantam cu intonatie. aoleu si tot maine vine mos nicolae. adicaa, ar fi venit. care mos? oof, nicolae toma, e un mos care vine in romania si aduce niste surprize in ghete. si uite cum esti pui de roman si tu, meritai acolo o maslina ceva. tatalutoma se scuza abil: oof, mereu imi amintesti prea tarziu. la fel cum ai facut cu martisorul. de unde sa stiu eu delicatesele astea? n-am timp de procese de constiinta. imi intorc practicalitatea pe toate partile si conchid: poate peste noapte mos nicolae, dupa ce va fi terminat cu copiii din romania, vine si la noi sa ia orezul cu lapte din frigider si sa-l puna frumos cu caserola cu tot la tine in ghet