Treceți la conținutul principal

stare de urgenta in egipt sau cum ar spune toma of of si-un cartof

of. inchei o zi grea, petrecuta mai toata in casa, intrucat strazile cairoului au cam fumegat sub incrancenari sangeroase intre fratia musulmana si fortele armate.
am incercat sa mentin buna dispozitie cu care m-a trezit toma ca in fiecare dimineata, in care se arunca in aventura asta numita viata.
tara mirosea a tensiune, dar mi-am vazut de sucul de fructe, de cafea.. de mersul la gradinita.
un val de gaz lacrimogen a invadat insa cartierul, lumea s-a panicat si a trebuit sa evacuam.
ne-a prelevat tatalutoma asudat, ferm si  precaut. impingea caruciorul cu o viteza de neegalat din partea picioarelor mele asa ca mai mult alergam pe langa carucior zambind, ca mi se parea un pic haios. m-am uitat inapoia gradinitei, de unde venea niste fum negru.. dar el nu mi-a dat timp sa reflectez asa ca mi-am vazut de alergata.
un nene ne-a zis: nu va temeti ma copii! egiptul nu face rau nimanui.
i-am zis lu tatalutoma: mie nu mi-e frica.
mi-a zis: hai mai repede!
am trecut pe langa piata. ah cate mi-as fi luat! dar nu era vreme. pietarii au strigat: toma toma, zambind.. cred ca zambeau si ei de penibilul alergatei mele, in care, by the way, nu credeam.. poate sunt o naiva, dar nu simteam ca trebuie sa galopez.
tatalutoma a vazut mai multe ca mine in 2 ani de revolutie, asa ca nu mi-am permis sa detaliez conceptul de nefrica taman acum.

am ajuns acasa. m-am dat puternica si-am parcurs paginile de facebook ale catorva prieteni egipteni. am dat peste niste orori care m-au zguduit. am plans o vreme la tatalutoma in brate, m-a rugat sa-mi limpesezc mintea de imaginile alea si sa ma uit numa la toma toata ziua, ca de la el vine sensul.
asa am facut.
apoi revolutionarul s-a decupat. era al tarii acum. nu iesi din casa, nu deschizi usa nimanui, it's all about safety today! mi-a zis.

tomica a mirosit prizonieratul si s-a pus pe vaitat.
i-am rasturnat toate jucariile pe podea, incapabila de idei creative. s-a plictisit repede de toate.
l-am pus in premergator. mi s-a facut foame. in casa numa cartofi. o sa-i prajesc si-o sa-i mananc cu usturoi, na!
tomica: si eu?
zic bine, unu fiert merge la tine, cu marar.
m-am apucat de curatat cartofii, pe canapea, sa pot sa supraveghez carlanul in premergator.
era prima data cand mi-as fi dorit sa stiu mai multe despre arme, sa ma fi uitat si eu la pana la capat la niste filme americane, sa disting intre sunetele cu adevarat periculoase si cele neingrijoratoare, care veneau din strada. mi-a explicat tatalutoma pe fuga ca daca e poc poc e numa gaz iar daca e phiu phiu, atunci e impuscatura.
intre pocuri pocuri se auzeau sunetele pasnice ale pieselor de table, de la vecinii mei de scara.
unde sa pun cartofii? ei uite ii asez si eu usurel pe mileul lu soacramea, ca n-o fi foc.
ma sperie o bubuitura puternica, urmata de inchiderea ferma a cutiei de table. gata cu joaca!

uite ca pusul cartofilor pe mileu n-a fost semn bun. toma profita de ratacirea mea si-mi insfaca un cartof. il las sa-l rontaie, ca-s altele mai nasoale pe lumea asta.

urmeaza un chat  pe skype cu bunicii lu tomica de la pucioasa.. dragii de ei, ce-i mai ingrijorez.
sau cred ca doar ne prefacem ingrijorati. in fond suntem toti niste puternici. ma rog sa se limpezeasca tara intr-o saptamana si sa mi-i vad aici aahhh.

vine seara cu greu. toma e epuizat si nervos. o baie scurta la lighean.
tati, vino sa-i taiem unghiile ca e agitat si nu vreau sa vad sange.. iar.
vine tati si-i sopteste o poveste in timp ce eu sacrific unghiuta dupa unghiuta:

a fost odata ca niciodata un baiat minunat. tomica gorgeous-ica. facuse baie la lighean si arata atat de fresh, in ciuda tutror masacrelor de peste zi. cum reusea?

gata unghiile. tati pleaca la stirile lui. tomica mi se pozitioneaza la san. il iert pentru tot fuzzinessu de peste zi. si el ma iarta pentru toate ratacirile.

il las sa adoarma nespalat pe dinti.
imi asigur sufletele dragi ca suntem bine toti si ma culc.
si oricat as vrea sa ma supar pe tara, pe vremuri, ma impiedica un gand. acela ca mai vinovati sau din intamplare, au pierit vreo 150 de suflete azi. iar familiile lor nu pot sa doarma acum.
eu inca pot!




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

De întărit imunitatea spiritului

Mi-a zis tatăl copiilor mei că m-am transformat din scriitor în performer, că m-au câștigat clipa și live-ul și am pierdut răbdarea lirică.  M-am apărat rănită în orgoliul de bloggeriță și am spus că mereu o să scriu. Că un om vocal o să caute mereu căi de transmisie, de conectare, de propagare a mesajului. Are totuși un pic de dreptate în sensul că scrisul invită la tihnă, live-ul se amestecă cu răspunsurile clipei și se mai pierde din coerența intenției. Azi o să încerc să scriu povestea zilei și apoi s-o citesc live, dacă doarme purcelul de Tao și mă lasă să mă desfășor. Experimentalism de carantină să-i zicem. Am făcut ceva activități școlare cu Toma, un homeschooling relaxat, fără presiuni, ca să nu-i imprim stigmatul corvoadei zilelor de luni. Izolarea vine și cu un astfel de lux. Am ieșit apoi în curte și ne-am umplut care cum de câtă primăvară a putut. Mărgăritarul e aproape gata să înflorească,toporașii sunt aproape să predea ștafeta, piersicii explodează de roz, zarzărul

E joi cum ar fi luni sau vineri

O luăm de la capăt cu neplanurile, neobiectivele, nedrumurile. Eroii plictiselii noi, cei mai cuminți dintre eroi. Trăim pentru azi așa cum ne spuneau toți yoghinii pentru care nu aveam timp in cealaltă viață. Așa îmi place să-i zic, cealaltă viață. E joi, zi de gunoi. Măcar atât. A înflorit păpădia. Mă umplu de galben, aduc pământului recunoștință. Sună grandios, dar asta e. Ne- am mutat în planul spiritului. Îmi simt lichidele plimbând o durere prin corp. Capul e greu chiar și fără păr. Universul trimite mai mult decât pot să absorb. Închid ochii și respir relaxând toți mușchii. Îmi pup copiii pe unde nu i-am pupat ieri. Pe după ureche, pe nas. Îi pup să mă ierte pentru când am fost aspră cu neastâmpărul lor de copii izolați. Ce de lume n-am mai pupat. E joi, cum ar fi luni sau vineri.  Sâmbătă e ziua mea. Mă gândeam să-mi comand o pijama drăguță, dar mai bine o mini mașină de cusut, să cârpesc aia cu aia, să fac un pic de artă din gioarsele cu imprimeu bogat. Mă duc la bebe

nedaruri, nelacrimi, necuvinte

toma, mi-e dor de mamaia si tataia de la pucioasa, a oftat tatalutoma aseara. toma a adaugat; mie imi e si mai dor. de unde stii tu cat de mare e dorul meu? pai tu nu incapi in leaganul lu tataia, organizeaza toma emotiile cu precizie in classorul inimii. aoleu baieti, maine e ziua lu tataie. hai sa ne strecuram intr-un filmulet si sa-i cantam cu intonatie. aoleu si tot maine vine mos nicolae. adicaa, ar fi venit. care mos? oof, nicolae toma, e un mos care vine in romania si aduce niste surprize in ghete. si uite cum esti pui de roman si tu, meritai acolo o maslina ceva. tatalutoma se scuza abil: oof, mereu imi amintesti prea tarziu. la fel cum ai facut cu martisorul. de unde sa stiu eu delicatesele astea? n-am timp de procese de constiinta. imi intorc practicalitatea pe toate partile si conchid: poate peste noapte mos nicolae, dupa ce va fi terminat cu copiii din romania, vine si la noi sa ia orezul cu lapte din frigider si sa-l puna frumos cu caserola cu tot la tine in ghet