Treceți la conținutul principal

nu e loc de golani la palat!

o colega de la gradinita insista sa ne duca acasa cu masina, induiosata de rutina taxiurilor noastre zilnice. accept pentru o bucata de drum, pana la sosea, vorba lu mamaia. ea ca nu si nu, ca ne duce pana acasa. eu ca nu si nu, ca nu e in directia ei si nici dusmanilor mei nu le-as recomanda mai mult cu 40 de minute orice trip pe care il au de efectuat in cairo. treaba ta, conchide ea si ma lasa langa un palat pe care il adulmec de mult, al unui baron belgian de pe la 1900 - baron empain palace. e gol pe dinauntru, ma rog nu gol, natura si l-a reasumat. 
eheei tomica, m-a atras palatul asta din ziua in care l-am cunoscut pe tati, din ziua in care mi-a trebuit mana lui sa traversez strada asta labartata, de cand a inceput sa se scrie dragostea din care esti tu plamadit. poate ca de-aia nu e deschis vizitatorilor- proprietarii lafaindu-se pe undeva prin europa- departe de praful de pe salah-salem, ca sa dau eu povestii o nota de mister, ca sa ramana indrazneala de azi numa a noastra.
si cum ne claxoneaza masinile de pe bulevard in ceafa si cum se urla la noi welcome to cairo, de parca lumea ar reusi sa ghiceasca cat de special esti dupa turul lasat al bermudelor, ne strecuram capetele prin grilajul portii castelului, ca niste sarantoci fix de la 1900, sa mirosim si noi parfum de contese si de lorzi de-adevaratelea. toma incearca sa vada daca nu cumva mai e si alta poarta, ca prea e nedeschisa asta in care ne-am proptit. 

si cum se uita el in zare spre celelalte porti, zaresc un lacatel deschis, pitit pe dinauntru sub zavorul de fier al portii din fata noastra. il extrag ca o detectiva colombo si cu tact deschid minune de poarta. lasam in spatele nostru claxoanele, praful, orasul, lumea si intram intr-o gradina de basm, mana in manuta, zambet revelator in zambet descoperitor. sunt fericita. stiu ca un security guy tre sa rasara in curand de prin vreun ungher al gradinii, dar cu fiecare pas spre intalnirea cu el, merg mai nepasatoare, mai bucuroasa. toma rade cum a mai ras pe stadion sau in vreo padure nepreaumblata in care l-am dus. se arata nenea de la security, are vreo 200 m pana la noi, fac pe proasta si inaintez. mergem rar si sigur. mai e inca timp de bucurat. omu nu intelege cum am intrat, cine mi-a permis, cum am reusit.. ii spun ca l-am adus pe copil sa vada un monument, el imi spune ca vazutu asta costa bani grei, ca e proprietate privata. fac pe nisnaiu, nu insist. hai toma sa mergem! insfacam 2 pietricele care sa ne aminteasca mereu de escapada asta. hai sa ne ierti patroane, da e frumos aci la castelu matale, trebuie ca ai 3-4 revelatii pe zi la umbrita acolo. el ma pofteste afara si incuie condamnanu-si neglijenta. 
stam asa la sosea doi exclusi, 2 alungati de la palat si asteptam sa vedem catre care zari ne-o mai trimite sfanta luni. ne urcam intr-o caleasca pe care scrie taxi si rugam vizitiul sa-i dea bice. ne oprim la un magazin de smoothie-uri mestesugarite de maini de oameni, nu de roboti. cer banana cu kiwi, fara miere, fara zahar, fara gheata. sunt intrebata consternativ: fara zahaaar? 

in taxi e cald si greu, dar nu ne vaitam. asumam un palat si-o bautura buna pe dupa-amiaza asta si lasam asa.. platesc cursa. toma vrea si el 2 monede, sa se simta puternic. i le dau si se aseaza in fund pe trotuar sa se joace cu ele. pavelele arata ca un labirint, numa bun de strabatut cu muchia monedei. alte masini, alte claxoane neintelegand ce face un copil nesarac in fund pe trotuarul cald si murdar si ce-o fi in capul slabanoagei de masa consimtind la crima. 
toma termina joaca cu banii (imi aminteste de fratimio -campion la 'gropicica' - un joc de trimis monede intr-o groapa cu un simplu bobarnac scurt si sigur). se ridica din praf si ma ia de mana. ii bag monedele in buzunarul bermudelor si rade cu limba intr-o parte de statutul de golan pe care i l-am atribuit.
intram in casa si caut palatul pe wikipedia, scriptura tuturor nestiutelor. si cum imi place mie sa ma incred in coincidente, iaca pe arhitectul francez al palatului il cheama alexandre marcel, fix ca pe tacto si pe tactomare de la pucioasa tomica.
uite cum francezu ala, purtand numele rusnaco-egipteanului de tacto- nascut in libia si al haiosului de tactomare copilarit la glodenii din deal, a gandit acum 110 ani palatul asta pe care aveai sa-l mirosi tu, pui de univers, nascut in cairo sa dai inimi peste cap, sa asezi zambete pe chipuri, sa speli pacate si sa trimiti obositii la joaca. si iar venirea ta pe lume capata ditamai sensul. nu ma mai termin de mandrie.

Comentarii

  1. Esti minunata! Ar fi pacat ca de aceste comori de cuvinte asternute de tine pe acest blog sa nu fie publicate candva pentru a bucura cat mai multe suflete si, de ce nu, posteritatea. Dumnezeu sa iti tina sufletul la fel de parfumat! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Imi place tare mult cum scrii. Si din ce colt de lume! Uite asa aflu si eu stirile din Egipt.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

De întărit imunitatea spiritului

Mi-a zis tatăl copiilor mei că m-am transformat din scriitor în performer, că m-au câștigat clipa și live-ul și am pierdut răbdarea lirică.  M-am apărat rănită în orgoliul de bloggeriță și am spus că mereu o să scriu. Că un om vocal o să caute mereu căi de transmisie, de conectare, de propagare a mesajului. Are totuși un pic de dreptate în sensul că scrisul invită la tihnă, live-ul se amestecă cu răspunsurile clipei și se mai pierde din coerența intenției. Azi o să încerc să scriu povestea zilei și apoi s-o citesc live, dacă doarme purcelul de Tao și mă lasă să mă desfășor. Experimentalism de carantină să-i zicem. Am făcut ceva activități școlare cu Toma, un homeschooling relaxat, fără presiuni, ca să nu-i imprim stigmatul corvoadei zilelor de luni. Izolarea vine și cu un astfel de lux. Am ieșit apoi în curte și ne-am umplut care cum de câtă primăvară a putut. Mărgăritarul e aproape gata să înflorească,toporașii sunt aproape să predea ștafeta, piersicii explodează de roz, zarzărul

E joi cum ar fi luni sau vineri

O luăm de la capăt cu neplanurile, neobiectivele, nedrumurile. Eroii plictiselii noi, cei mai cuminți dintre eroi. Trăim pentru azi așa cum ne spuneau toți yoghinii pentru care nu aveam timp in cealaltă viață. Așa îmi place să-i zic, cealaltă viață. E joi, zi de gunoi. Măcar atât. A înflorit păpădia. Mă umplu de galben, aduc pământului recunoștință. Sună grandios, dar asta e. Ne- am mutat în planul spiritului. Îmi simt lichidele plimbând o durere prin corp. Capul e greu chiar și fără păr. Universul trimite mai mult decât pot să absorb. Închid ochii și respir relaxând toți mușchii. Îmi pup copiii pe unde nu i-am pupat ieri. Pe după ureche, pe nas. Îi pup să mă ierte pentru când am fost aspră cu neastâmpărul lor de copii izolați. Ce de lume n-am mai pupat. E joi, cum ar fi luni sau vineri.  Sâmbătă e ziua mea. Mă gândeam să-mi comand o pijama drăguță, dar mai bine o mini mașină de cusut, să cârpesc aia cu aia, să fac un pic de artă din gioarsele cu imprimeu bogat. Mă duc la bebe

nedaruri, nelacrimi, necuvinte

toma, mi-e dor de mamaia si tataia de la pucioasa, a oftat tatalutoma aseara. toma a adaugat; mie imi e si mai dor. de unde stii tu cat de mare e dorul meu? pai tu nu incapi in leaganul lu tataia, organizeaza toma emotiile cu precizie in classorul inimii. aoleu baieti, maine e ziua lu tataie. hai sa ne strecuram intr-un filmulet si sa-i cantam cu intonatie. aoleu si tot maine vine mos nicolae. adicaa, ar fi venit. care mos? oof, nicolae toma, e un mos care vine in romania si aduce niste surprize in ghete. si uite cum esti pui de roman si tu, meritai acolo o maslina ceva. tatalutoma se scuza abil: oof, mereu imi amintesti prea tarziu. la fel cum ai facut cu martisorul. de unde sa stiu eu delicatesele astea? n-am timp de procese de constiinta. imi intorc practicalitatea pe toate partile si conchid: poate peste noapte mos nicolae, dupa ce va fi terminat cu copiii din romania, vine si la noi sa ia orezul cu lapte din frigider si sa-l puna frumos cu caserola cu tot la tine in ghet