Treceți la conținutul principal

toma, omul necuvintelor si al neposesiei

mi se pune des intrebarea ce limba il voi invata pe toma, avand in vedere ca tatal lui e egipteano-rus, ca la gradi i se vorbeste in engleza si araba, ca bunica din cairo se prosteste cu el in rusa iar bunicii de la pucioasa ii canta pe skype in romaneste.
am calculat de altfel toate limbile la care a fost expus pana acum, in campul asta umano-magnetic pe care il generez in jurul lui cu prieteniile mele si mi-au iesit vreo 13 in 8 luni. (romana, rusa, italiana, spaniola, irlandeza, franceza, germana, croata, araba, urdu, engleza britanica/ americana/ australiana)

nu am nicio ingrijorare cu privire la limba pe care o va stapani. nu intentionez sa impun reguli, cel putin nu pana la vremea scolii. las oamenii sa-i vorbeasca din suflet, in limba in care stiu ei sa zambeasca cel mai bine si el va culege din marea asta de sunete pe cele care vin singure catre el.
detectez deja in borboroselile lui niste sunete prezente in fonetica araba, pe care eu nu reusesc sa le pronunt. ca sa descriu in amanunt, e ceva in estetica exprimarii mele slefuite in 30 de ani de spunere, care nu-mi da voie sa pronunt niste h-uri din spatele gatului, de teama sa nu 'mi se aplece'. toma vad ca se descurca, e haios si nu vomita. m-a luat! m-a facut! cum as putea sa incerc sa-l disciplinez amintindu-i in romaneste ca EU l-am facut, cand el imi toarna cateva h-uri dinastea si ma rastoarna?
faza pe care o exploreaza acum este un continuu dai dai dai, de parca te invita sa-ti asumi niste manevre sigure si sa parchezi odata!
si din cand in cand un 'e da!' apasat. ar putea sa fie un fel de ei ce sa-ti povestesc in romaneste sau o aprobare ferma in rusa sau un ce-i asta? in araba. cine stabileste hotarele exprimarii? cine pune etichete pe atfel de inceputuri de zicere? eu nu! abia astept sa mai creasca si sa ma lamureasca el.

apoi tatalutoma are o dorinta suprema cu privire la dezvoltarea armonioasa a lui turturel. sa evitam sau sa diluam pe cat posibil sensul proprietatii. hainele astea le ai de la oameni cu suflet frumos care s-au bucurat sa ti le daruiasca. le patezi de piersica sau de morcov, mami le spala, te pupam ca ai mancat cu pofta si ca din prea mult entuziasm ai varsat castronul pe tine. jucariile astea nu sunt ale tale, sunt ale tuturor copiilor care vor vrea sa se joace cu tine. casa in care ai deschis ochii e a bunicilor tai. lacrimile si zambetele zilelor tale sunt ale oamenilor care se intampla in preajma ta si se bucura sa empatizeze cu un om adevarat.
e o filozofie frumoasa si o impartasesc cu toata suflarea, dar mi se parea greu de implementat, cunoscand nevoia de posesie prezenta in sutele de copii cu care m-am zbenguit pana acum prin lume.
dar tatalutoma, un believer nebun, crede ca se poate.

si uite ca azi la gradi l-am surpris pe tomica jucandu-se in fund pe saltea, in fata unui alt copil, omar:
fiecare are in mana cate o jucarie. toma un telefon iar omar un aparat foto.
toma exploreaza telefonul o vreme apoi i-l arata lui omar, care continua sa suga aparatul foto de la el din mana, intr-un fel de: nu, mersi!
toma persista si incearca o noua abordare: ii pune copilului in mana stanga telefonul si incearca sa-i ia din dreapta aparatul foto. omar primeste telefonul, dar pastreaza si aparatul foto. toma e nemultumit. bla-bla-ieste ceva fixand aparatul foto de care omar nu se desprinde.
ingrijitoarea ii aduce abila lui toma o alta jucarie si il distrage.
e pentru prima oara insa cand sesizez la un copil atat de mic intentia 'interchanjarii' de jucarii. si nu-l laud dor fiindca e al meu, dar mi s-a demonstrat ca daca incepem din foarte frageda copilarie sa sadim neposesia, contribuim poate la construirea unei lumi mai bune, reusim sa ne debarasam mai des de propriile nevoi si sa le intelegem pe-ale semenilor nostri.

si ca sa inchei pledoaria asta liber-educativa, sper intr-o limba universala, nu a cuvintelor ci a sentimentelor si intr-o joaca perpetua de-a viata, in care bunurile tale sunt si bunurile mele. asa sa ne ajute generozitatea!

Comentarii

  1. Ar fi bine ca mai multe mame sa faca asta...insa majoritatea sunt ingrijorate de importanta materiala a lucrului si nu isi incurajeaza copilul la interchanjare.

    RăspundețiȘtergere
  2. mi-au mai impartasit cateva mame neplacerea asta. depinde mult de cum alegi tu sa-l cresti, in ciuda rautatilor pe care lumea de azi le arunca inspre el/ voi. stiu ca e greu, dar cu cat ce faci, faci fiindca simti, fiindca e parte din filozofia ta de viata, cu atat vei reusi sa propagi conceptul si sa atragi oameni de acelasi gen. la fel cum iti spuneam si cu comunitatea de mame care impart, doneaza. adauga-ma pe facebook si te pun in legatura cu cateva mamici generoase. sunt corina chiran

    RăspundețiȘtergere
  3. Esti fantastic de curajoasa dar imi place mult filosofiacta. Sper sa am candva forta si vointa dea aplica aceleasi principii.

    RăspundețiȘtergere
  4. curajul mi-l masoara numa ochii vostri. eu stiu numa ca iau decizii firesti.. apoi cand doare tare uneori.. constientizez indrazneala.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

De întărit imunitatea spiritului

Mi-a zis tatăl copiilor mei că m-am transformat din scriitor în performer, că m-au câștigat clipa și live-ul și am pierdut răbdarea lirică.  M-am apărat rănită în orgoliul de bloggeriță și am spus că mereu o să scriu. Că un om vocal o să caute mereu căi de transmisie, de conectare, de propagare a mesajului. Are totuși un pic de dreptate în sensul că scrisul invită la tihnă, live-ul se amestecă cu răspunsurile clipei și se mai pierde din coerența intenției. Azi o să încerc să scriu povestea zilei și apoi s-o citesc live, dacă doarme purcelul de Tao și mă lasă să mă desfășor. Experimentalism de carantină să-i zicem. Am făcut ceva activități școlare cu Toma, un homeschooling relaxat, fără presiuni, ca să nu-i imprim stigmatul corvoadei zilelor de luni. Izolarea vine și cu un astfel de lux. Am ieșit apoi în curte și ne-am umplut care cum de câtă primăvară a putut. Mărgăritarul e aproape gata să înflorească,toporașii sunt aproape să predea ștafeta, piersicii explodează de roz, zarzărul

E joi cum ar fi luni sau vineri

O luăm de la capăt cu neplanurile, neobiectivele, nedrumurile. Eroii plictiselii noi, cei mai cuminți dintre eroi. Trăim pentru azi așa cum ne spuneau toți yoghinii pentru care nu aveam timp in cealaltă viață. Așa îmi place să-i zic, cealaltă viață. E joi, zi de gunoi. Măcar atât. A înflorit păpădia. Mă umplu de galben, aduc pământului recunoștință. Sună grandios, dar asta e. Ne- am mutat în planul spiritului. Îmi simt lichidele plimbând o durere prin corp. Capul e greu chiar și fără păr. Universul trimite mai mult decât pot să absorb. Închid ochii și respir relaxând toți mușchii. Îmi pup copiii pe unde nu i-am pupat ieri. Pe după ureche, pe nas. Îi pup să mă ierte pentru când am fost aspră cu neastâmpărul lor de copii izolați. Ce de lume n-am mai pupat. E joi, cum ar fi luni sau vineri.  Sâmbătă e ziua mea. Mă gândeam să-mi comand o pijama drăguță, dar mai bine o mini mașină de cusut, să cârpesc aia cu aia, să fac un pic de artă din gioarsele cu imprimeu bogat. Mă duc la bebe

nedaruri, nelacrimi, necuvinte

toma, mi-e dor de mamaia si tataia de la pucioasa, a oftat tatalutoma aseara. toma a adaugat; mie imi e si mai dor. de unde stii tu cat de mare e dorul meu? pai tu nu incapi in leaganul lu tataia, organizeaza toma emotiile cu precizie in classorul inimii. aoleu baieti, maine e ziua lu tataie. hai sa ne strecuram intr-un filmulet si sa-i cantam cu intonatie. aoleu si tot maine vine mos nicolae. adicaa, ar fi venit. care mos? oof, nicolae toma, e un mos care vine in romania si aduce niste surprize in ghete. si uite cum esti pui de roman si tu, meritai acolo o maslina ceva. tatalutoma se scuza abil: oof, mereu imi amintesti prea tarziu. la fel cum ai facut cu martisorul. de unde sa stiu eu delicatesele astea? n-am timp de procese de constiinta. imi intorc practicalitatea pe toate partile si conchid: poate peste noapte mos nicolae, dupa ce va fi terminat cu copiii din romania, vine si la noi sa ia orezul cu lapte din frigider si sa-l puna frumos cu caserola cu tot la tine in ghet